↑ Powrót do Projekty szkoły

Comeniusa Partnerskie Projekty Szkół

Projekt Comeniusa
Partnerskie Projekty Szkół
w Zespole Szkół im. M. Rataja
w Gościnie.

„Celem akcji Comenius Partnerskie Projekty Szkół jest wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji poprzez promowanie współpracy międzynarodowej, a także poprawa pod względem jakościowym i ilościowym partnerstw między szkołami oraz mobilności, w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw członkowskich. Partnerstwa w ramach akcji Partnerskie Projekty Szkół dają możliwość wzajemnego uczenia się, wymiany najlepszych praktyk oraz rozwijania struktur współpracy międzynarodowej.” (www.comenius.org.pl)

Projekty partnerskie to współpraca dwóch lub więcej szkół z różnych krajów UE. Nasz projekt nosi nazwę „Polluted are the minds, not the environment” (Zanieczyszczony jest sposób myślenia, a nie środowisko) i będziemy go realizować razem ze szkołami z Rumunii, Turcji i Litwy.
Projekt będzie trwał przez dwa lata, od września 2012 do czerwca 2014.

W lutym dołączyliśmy do projektu i czekaliśmy na akceptację Narodowej Agencji aż do początku lipca. Na szczęście projekt został zaakceptowany i przyznano nam dofinansowanie z Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” na jego realizację. Dzięki niemu uczniowie będą mieli szanse na wyjazdy do wyżej wymienionych krajów bez ponoszenia kosztów własnych. Ponadto podszkolą wiedzę i umiejętności z języka angielskiego, informatyki, komunikacji oraz ochrony środowiska. Poznają również tradycje i zwyczaje innych krajów. Będą mogli kontaktować się i współpracować z uczniami innych krajów.

Nazwa projektu „Zanieczyszczony jest sposób myślenia, a nie środowisko!” oraz ten pomysł głównie wywodzi się z punktu widzenia, że środowisko jest czyste z natury i głównym powodem zanieczyszczenia jest „zanieczyszczony” sposób myślenia o środowisku, a jeżeli możemy to zmienić przez edukację, środowisko już więcej nie będzie zanieczyszczane.

Z tego powodu, chcielibyśmy skupić się na edukacji i szkoleniach na temat środowiska na poziomie szkolnym. Przewidujemy podniesienie świadomości ekologicznej w szkołach poprzez polepszanie edukacji uczniów, znajdowanie nowych metod i opracowywanie nowych materiałów na poziomie multikulturowym.

W ramach projektu, zainicjujemy całkowitą mobilność szkół oraz środowiska lokalnego poprzez kampanie, parady, nagrody. Wynikami projektu będzie opublikowanie oraz rozpowszechnienie materiałów takich jak plakaty, przysłowia, zdjęcia, obrazy, multijęzykowy słownik środowiska naturalnego, materiały DVD, kalendarze, ulotki itd.

Projekt PAMNE zwiększa pojmowanie i poziom świadomości nauczycieli, uczniów i rodziców o środowisku naturalnym, osiąganiu wspólnej idei jako drużyna różnych kultur i krajów, przeprowadzaniu różnych działań środowiskowych w krajach partnerskich i prowadzeniu ich do poczucia harmonii z różnymi krajami i kulturami. Niewątpliwie, ten projekt nie tylko zaoferuje zwiększenie świadomości o środowisku naturalnym, wiedzy i przyjaznego stylu życia, lecz również zdolność rozumienia i akceptacji innych kultur.

Zapraszam na stronę projektu:
www.pamne.manifo.com

Alina Sosna

       Od września 2012 Zespół Szkól im. Macieja Rataja wraz ze szkołami z Litwy i Rumunii bierze udział w Partnerskim Projekcie Szkół Comenius o nazwie ‚Polluted are the minds, not the environment”. Celem projektu jest podniesienie świadomości ekologicznej społeczności naszej szkoły poprzez organizację różnych akcji ekologicznych, konkursów i spotkań. Swoimi doświadczeniami dzielimy się z nauczycielami i uczniami z innych krajów partnerskich. W ten sposób zwiększamy nie tylko poziom naszej wiedzy z zakresu ochrony środowiska, ale również poznajemy kulturę i tradycję innych krajów oraz doskonalimy język, którym się komunikujemy – język angielski.

        W dniach 21-26 października 2013 roku uczniowie i nauczyciele z naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce na Litwę. Podczas tego pobytu zwiedziliśmy najciekawsze miejsca, takie jak Poniewież, Wilno, zamek w Trokach,martwe wydmy oraz urokliwe nadmorskie miasteczko Nida na Mierzei Kurońskiej.

W maju 2014 roku planujemy ostatnią już wizytę, w ramach projektu Comenius, w Rumunii.

Alina Sosna

DSCF1036

DSCF1465 DSCF1324 DSCF1252 DSCF1245 DSCF1229 DSCF1171 DSCF1154 DSCF1101

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wrażenia z wizyty w Rumunii w dniach od 5 do 10 maja 2014 roku grupy polskiej

 

 5 maja 2014 roku

 

– wyjazd z Kołobrzegu dnia 5 maja w godzinach rannych

– wylot samolotem z Goleniowa do Warszawy i po paru godzinach przerwy kolejny lot z Warszawy do Bukaresztu (większość z nas leciała pierwszy raz samolotem stąd lot tranzytowy, okazał się dodatkową atrakcją)

– przylot do Bukaresztu i miłe powitanie na lotnisku przez naszą koordynatorkę z Rumunii

– zakwaterowanie w hotelu

– wieczorny spacer po Bukareszcie (relaks po dniu pełnym wrażeń, pogoda nam dopisała, bo choć troszkę kropi jest cieplej niż w Polsce)

 

6 maja

– spotkanie z grupami z Litwy i Rumunii

– zwiedzanie Bukaresztu z przewodnikiem (nie mogliśmy się nadziwić kablom pozawijanym na słupach elektrycznych)

– wiele uwagi poświęciliśmy na zwiedzanie Pałacu Parlamentu , który obecnie jest jednym z największych budynków na świecie.

Budowę pałacu rozpoczęto w 1983 roku, nadzorował ją sztab 700 architektów i 20 tysięcy robotników.Pałac nawiązuje do budynków neoklasycystycznych o eklektycznym charakterze. Łączna powierzchnia zabudowy wynosi 65 tysięcy . Budynek podzielony jest na 3 części, każda z nich różni się przeznaczeniem. Pałac posiada około 1100 pomieszczeń, w 440 z nich mieszczą się biura, ponadto znajduje się tu 30 wielofunkcyjnych sal (największa z nich ma 16 metrów wysokości i kubaturę 2200 m³), 4 restauracje, 3 biblioteki, dwa parkingi podziemne, jedna sala koncertowa.Pałac posiada 12 nadziemnych kondygnacji, pod ziemią znajduje się osiem poziomów, z których cztery wciąż nie są wdrożone do eksploatacji.

Budowla wykonana jest w całości z materiałów pochodzących z Rumunii. Podczas budowy zużyto milion metrów sześciennych marmuru pochodzącego z Transylwanii, trzy i pół tysiąca ton kryształu do skonstruowania 480 żyrandoli (największy z nich waży 2,5 tony), na sufitach zamontowano 1409 mniejszych punktów świetlnych, wykorzystano 700 tysięcy ton stali i brązu do wykonania monumentalnych drzwi i okien, do pokrycia drewnianych posadzek i parkietów zużyto 900 tysięcy m³ drewna. Ponadto wnętrze upiększono kosztownymi dywanami zajmującymi powierzchnię 200 tysięcy m².

Inspiracją do budowy Pałacu były podobne, monumentalne budowle, które Nicolae Ceaușescu zwiedzał w latach 70-tych w trakcie podróży do Chin.

Pałac posiada monumentalny balkon, zwany „balkonem prezydenckim”, z którego Nicolae Ceaușescu miał wygłaszać przemowy do zgromadzonych na placu przed pałacem tłumów. Do dzisiaj jedyną osobą, która przemawiała z balkonu prezydenckiego do zgromadzonych tłumów pozostaje Michael Jackson w 1992. Wypowiedział wówczas słowa: „I love you people of Budapest!” – „Kocham was, mieszkańcy Budapesztu” myląc stolicę Rumunii ze stolicą Węgier, co wywołało niesmak i rozczarowanie.

To miejsce robi wrażenie, a żyrandole są przepiękne, nasi uczniowie wyobrażali tu sobie swoją studniówkę.

– po uczcie architektonicznej udaliśmy się do Muzeum Historii Naturalnej im. Grigore Antipy, którejest jednym z najstarszych tego typu miejsc na całym świecie. Wśród ponad 30 tys. eksponatów jednym z najważniejszych jest szkielet trąbowca Deinotherium (było to zwierzę podobne do mamuta i słonia), obok niego w muzeum znajduje się wypchany ogromny słoń morski

 

7 maja

 

– zwiedziliśmy letnią rezydencję królów Rumunii – Pałac Peles w miejscowości Sinaia położony u podnóża gór Bucegi (pałac był miejscem pobytu króla Rumunii Michała I do czasu jego abdykacji 30 grudnia 1947 r., od 2006 r. ponownie jest w rękach rumuńskiej rodziny królewskiej i udostępniony dla zwiedzających, znajdują się tu kolekcje: broni i zbroi, unikatowa kolekcja szkła, srebra i metalu, zegarów, witraży oraz rzeźby monumentalne, które znajdują się na zewnątrz), malownicze miasto Braszów położone u podnóża Karpat (z doskonale zachowana Starówką z budynkami reprezentującymi różne style, w tym XV-wieczny Ratusz), Czarny Kościół – zwiedzaniu towarzyszyły różnego rodzaju konkursy, co sprawiało, że uczniowie skupiali się na przekazywanych im treściach

 

 8 maja

 

– zwiedzaliśmy Zamek Drakuli w Branie (Transylwania) oraz Park Narodowy Bucegi (obejmujący powierzchnię 18794 ha – płaskowyż w południowej części oraz dolinę Jałomicy, wschodnie i zachodnie urwiska oraz rejon Omula, na terenie PN występuje kilka zagrożonych roślin, przedstawiciele drapieżników karpackich (wilki, niedźwiedzie, żbiki i rysie oraz kozice), na łonie przyrody zorganizowaliśmy sobie spacer, który był prawdziwą odskocznią od tradycyjnego zwiedzania, każdy mógł choć chwilę delektować się spokojem na łonie natury


9 maja

 

– ostatniego dnia spotkaliśmy się w rumuńskiej szkole, po uroczystym przywitaniu prezentującym kulturę tego kraju wymieniliśmy się upominkami i dziękowaliśmy sobie za życzliwe przywitanie

– następnie przedstawiliśmy i obejrzeliśmy prezentacje dotyczące działań na rzecz projektu do 05. 2014r., zaprezentowaliśmy gatunki zagrożonych i wyginiętych roślin i zwierząt w Polsce, pokazaliśmy broszurę dotyczącą wszystkich spotkań oraz zaprezentowaliśmy stronę internetową projektu, za którą byliśmy odpowiedzialni

– później udaliśmy się na wspólne zabawy i poczęstunek, gdzie próbowaliśmy potraw litewskich i rumuńskich a uczniowie uczestniczyli w zajęciach i konkursach

– to był bardzo miły dzień, podczas którego uśmiech głównie gościł na naszych twarzach, wspólne rozważania dotyczące naszych wrażeń z pobytu w Rumunii m. in. dotyczące bezdomnych psów, które spotykaliśmy podczas zwiedzania.  

                            


10 maja

 

wyjazd z Bukaresztu o 3.30 z hotelu

– przyjazd do Goleniowa o 8.15 i powrót do Kołobrzegu na godzinę 9.30

 Alina Sosna

 

Koszty pobytu za internat tytułem żywienia i zakwaterowania

Październik 2020 – wyżywienie 276,50 zł – zakwaterowanie 70,00 zł

 

Od września nie ma śniadań poniedziałki.

Zabezpieczyć dziecko w such prowiant.

Drodzy Rodzice,

szkoła przygotowuje się do wprowadzenia nauczania hybrydowego. Czekamy na regulacje prawne, w związku z tym prosimy o bieżące śledzenie informacji na stronie szkoły i dzienniku Librus.
W przypadku braku rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji pracy szkoły w systemie hybrydowym zajęcia od poniedziałku odbędą się bez zmian (według planu zajęć tzw.kolorowego).
Młodzież do internatu przyjmowana jest w niedzielę od godz. 16:00.

Z wyrazami szacunku
Halina Schulz-Tkacz
Dyrektor Szkoły